Blogartikel: Talent aantrekken of vasthouden? Zo pak je het aan!
In this article
Doordat de arbeidsmarkt voor werkzoekenden behoorlijk gezond is, is er veel vraag naar personeel in tal van beroepsgroepen. Als arbeidskracht is de tijd dus gunstig te noemen; zeker wanneer je profiel laat zien dat je een fijne combi bezit van opleiding, werkervaring en aantoonbare skills.
Voor werkgevers is deze tijd wat spannender; veel openstaande vacatures (b)lijken moeilijk in te vullen met goede kandidaten en door het grote aanbod en de vele kansen zijn ook huidige medewerkers sneller geneigd rond te kijken naar een (nog) betere kans.
Dus hoe houd je talent binnen dat je al hebt, en hoe trek je de juiste mensen aan voor de posities die je wilt vullen? En dat het liefst zonder alleen maar plat diep in de buidel te tasten?
-
Verdiep je in de wensen
Al vinden veel medewerkers, en ook salesmensen zijn daarop geen uitzondering, een goed salaris belangrijk en aantrekkelijk; het is niet zaligmakend.
Uit jaarlijkse onderzoeken onder arbeidskrachten blijkt steeds vaker dat medewerkers (ook en toenemend) waarde hechten aan niet-financiële of niet-rechtstreeks financiële zaken en beloningen.
Omdat die natuurlijk per bedrijf, per medewerkersgroep en zelfs per leeftijd verschilt, is het de moeite waard om je als organisatie eens iets meer te verdiepen in welke zaken je team drijft. Een simpele rondvraag of enquête kan al wonderen doen en gebruik personeelsgesprekken vooral ook om te ontdekken welke waarde je huidige mensen toedichten aan bepaalde zaken als ontwikkelen door middel van opleiding, flexibele werken secundaire arbeidsvoorwaarden of bijvoorbeeld teambuilding.
-
Wees niet bang voor toekomstperspectief
De angst van het faciliteren van verdere (persoonlijke) ontwikkeling van medewerkers blijft hardgrondig bestaan bij veel bedrijven.
Zeker met de nu huidige gunstige arbeidsmarkt wordt de reactie vaak krampachtig; ontwikkeling niet teveel stimuleren en faciliteren uit angst om mijn goede krachten te verliezen en de (meer betalende) concurrent.
Hoewel het best begrijpelijk is, is het als organisatie juist in deze tijd geen slimme reactie. Zeker nu meer en meer blijkt dat het bieden van mogelijkheden rondom opleiding en zelfontplooiing een werkgever meer dan ooit aantrekkelijk maakt.
Dus wanneer financiële vergoedingen grotendeels gelijk zijn, ligt hier een krachtige ‘win’ in het aantrekken en behouden van goed personeel.
-
Stuur je talent ten behoeve van je bedrijf
Een ander voordeel van het faciliteren van opleidingen en coaching is de kans om talent integraal onderdeel te maken van je werkwijze, ambities en visies.
Zeker wanneer je bijvoorbeeld incompany trainingen biedt die in overleg met management op inhoud worden samengesteld.
Maak je team tot een echt team met een gelijke visie en ambitie en laat hen uitdragen waar je als bedrijf voor staat en gaat.
Hiermee leg je ook het behoud van die visie en ambitie, zelfs als je wel een sterke kracht verliest aan de concurrent.
Opleiding van salesmensen – Nima Sales A en Nima Sales B helpt je verder.
Deel dit bericht
Blijf op de hoogte en ontvang de laatste inzichten.
Geen spam, alleen waardevolle tips en inzichten rechtstreeks in je inbox!
Door aan te melden, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.
Gerelateerde berichten
Het belang van netwerken als professional
Schrijf je in voor een van de opleidingen van Move the Crowd en ontvang 1000 euro STAP-subsidie!
De nieuwe kansen: Uitbreiding trainingsaanbod in the picture
© 2024 Move The Crowd. All rights reserved. Privacy Policy Terms of Service Cookies Settings