De eeuwige discussie: Mannen versus Vrouwen in sales
In this article
Je kent ze wel, al die lijstjes mannen versus vrouwen. Maar hoe zit dat nu in sales, zijn er verschillen in succes tussen mannen en vrouwen?
Dat mannen zichzelf liever horen praten dan vrouwen in een verkoopgesprek is een algemeen gezegde, maar is dat nu echt waar of onzin? En wie luistert er beter naar de klant, op al dat soort vragen gaan we je proberen helderheid te geven.
Telefonische verkoop
Gong heeft vorig jaar 519.000 telefonische verkoopgesprekken geanalyseerd. Daaruit blijkt dat de monologen van de mannen (108 seconden) een stuk langer zijn dan die van vrouwen (91 seconden). Mannen praten langer en worden minder snel geïnterrumpeerd dan vrouwen.
Daarnaast praten mannen nog langer als ze een vrouwelijke cliënt willen overtuigen. Het blijkt zelfs dat de mannelijke salesreps 17% langer aan het woord is als dat hij een man aan de lijn had.
Het verkooppraatje van een vrouw is hoe dan ook korter. Maar ze sluiten wel meer deals. Het verschil is het grootste onder vrouwelijke klanten: een mannelijke verkoper weet 68 procent van de vrouwen te overtuigen, terwijl een vrouwelijke verkoper dat in 72 procent van de gevallen lukt. 70 procent van de mannelijke klanten kopen van een vrouwelijke verkoper, terwijl ze in 67 procent van de gevallen iets kopen van een man. ( bron Gong.io )
Targets
Vrouwen blijken niet onder te doen voor hun mannelijke collega’s in het behalen van hun targets. Vrouwen hebben een groter inlevingsvermogen en kunnen zich daardoor beter in de klant verplaatsen. Verder blijkt dat vrouwen beter zijn in het eerste contact leggen met nieuwe potentiële klanten dan hun mannelijke collega’s. Ze maken en krijgen makkelijker een afspraak en krijgen daarbij minder snel nee te horen dan mannelijke verkopers.
Netwerken
LinkedIn concludeert na een analyse onder eigen gebruikers dat mannelijke professionals beter kunnen netwerken dan vrouwen. Onder de 100 miljoen leden zijn meer mannen, en mannen hebben meer contacten op LinkedIn dan vrouwen.
Kortom, het lijkt er op dat vrouwelijke verkopers succesvoller zijn echter een verkoper met productkennis en onderhandeling skills wint het altijd ongeacht de sekse.
Om je skills verder te ontwikkelen is het volgen van een cursus of opleiding cruciaal, dus wil je ook succesvoller zijn bekijk dan hier ons opleidingsaanbod.
Deel dit bericht
Blijf op de hoogte en ontvang de laatste inzichten.
Geen spam, alleen waardevolle tips en inzichten rechtstreeks in je inbox!
Door aan te melden, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.
Gerelateerde berichten
Het belang van netwerken als professional
Schrijf je in voor een van de opleidingen van Move the Crowd en ontvang 1000 euro STAP-subsidie!
De nieuwe kansen: Uitbreiding trainingsaanbod in the picture
© 2024 Move The Crowd. All rights reserved. Privacy Policy Terms of Service Cookies Settings