Nieuwe klant of langdurige relatie; waar moet je aandacht naartoe?
In this article
Zullen we alvast naar de eindconclusie gaan? Voorkom dat je moet kiezen, want ze zijn allebei te belangrijk.
Dus waarom dan dit blog? Omdat we keer-op-keer zien dat organisaties kiezen voor een tweedeling, inzetten op een van beide groepen, of verkopers slechts in staat zijn om zich te bekwamen in het bedienen van een van beide groepen. En daarmee mis je kansen.
Dus naar de basis; nieuwe klant versus langdurige (terugkerende) relatie.
Begin bij de basis
Of je nu aan nieuwe relaties of bekenden wilt verkopen; je moet een verkoper zijn. Je hebt jezelf bekwaamd in het verkoopvak en bezit de vaardigheden die een goede verkoper nodig heeft op het vlak van communicatie, presentatie, marketing en financiën.
Wanneer we praten over jezelf opleiden in het verkoopvak, wordt namelijk zelden onderscheid gemaakt tussen iemand die verkoper is voor bestaande relaties of verkoper voor nieuwe business. Dat onderscheid wordt in de arbeidsmarkt overigens wél vaak gemaakt.
Mis je nog een basis of wil je je certificeren om die verkoopkunde te bewijzen? De basis vind je in NIMA Sales A.
Vergeet de persoon niet: je verkoopt aan een mens
Of het mens waaraan je wilt verkopen nou een bekende is waarmee je al jaren zaken doet of een relatief onbekende relatie is die je voor het eerst tot klant wilt maken; het blijft een mens.
De duur van je relatie is daarmee natuurlijk wel degelijk van belang omdat de motivaties van je klant om bij je klant te willen worden of blijven heel anders zijn. En dat verschil moet je gehele aanpak doorspekken.
Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten; je zet behendig je communicatie- en presentatietechnieken in en houdt in het oog waar je oplossing of product de behoefte van je klant tegemoetkomt.
Klantentrouw en herhalingsaankopen
Werken met een klant die je al jaren kent en die bovenal jou, je bedrijf en je product of dienst al jaren kent, is vanzelfsprekend wel echt andere koek dan de allereerste sale aan een nieuwe klant.
Toch legt die allereerste sale natuurlijk de basis; wanneer het bij je business past wil je namelijk de investering die je hebt gedaan om tot een sale te komen, graag omzetten in meer business! Herhaalaankopen, upselling en mee groeien met je klant zijn bij uitstek vaardigheden die je je OOK moet eigen maken.
En wacht dacht je van omgaan met klachten? Juist dat soort aspecten maken het verschil tussen een eenmalige sale of een blije klant waar veel meer potentie in zit voor de toekomst.
Verkopen moet je leren
Het verschil maak jij als verkoper.. mits je over de juiste vaardigheden beschikt. En of je nu gelooft in ‘de verkoper-van-nature’ of niet; de basis moet juist zijn en dat moet je leren.
Zelfs als je van nature aanleg lijkt te hebben voor verkoper, eenvoudig communiceert en over een natuurlijke overtuigingskracht beschikt, het is vaak niet genoeg. Niet genoeg om uit te blinken en het beste uit jezelf te halen.
En niet onbelangrijk: een certificering versterkt je CV en is heldere bewijsvoering voor je kennis en kunde.
Een kijkje in ons programma
Om je beeld te geven bij ons NIMA Sales A programma, de programmaonderdelen en hoe we je voorbereiden op het gegarandeerd halen van je diploma, vind je op onze website natuurlijk uitgebreide informatie over NIMA Sales A opleiding.
Heb je specifieke vragen, wil je gewoon eens overleggen of meer gevoel krijgen bij hoe we onze opleidingen en examinering aanpakken? Dan kun je altijd contact met ons opnemen!
Deel dit bericht
Blijf op de hoogte en ontvang de laatste inzichten.
Geen spam, alleen waardevolle tips en inzichten rechtstreeks in je inbox!
Door aan te melden, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.
Gerelateerde berichten
Het belang van netwerken als professional
Schrijf je in voor een van de opleidingen van Move the Crowd en ontvang 1000 euro STAP-subsidie!
De nieuwe kansen: Uitbreiding trainingsaanbod in the picture
© 2024 Move The Crowd. All rights reserved. Privacy Policy Terms of Service Cookies Settings