Misvattingen over het salesvak; hoe het dus niet werkt.
In this article
Hoewel wij bij ons prachtige vak warme gevoelens hebben en sales ‘ademen’, weten we ook als geen ander dat er veel misvattingen of foute beeldvorming heerst over ons vak en de mensen die het uitoefenen. Het beeld van “de foute, gladde verkoper” is hardnekkig maar is zeker niet de enige misvatting over het verkoopvak.
Daarom in ons blog van vandaag een paar misvattingen over ons vak, maar ook over de uitoefening ervan!
-
Lullen als Brugman
Als ergens steevast naar verwezen wordt of aan gedacht, dan is het, het vermogen om met een vlotte babbel en goed verhaal naar je doel te kletsen.
Daarin zit echter een enorme misvatting, want praten en een goed verhaal kunnen vertellen is zelden het hoofdingrediënt van een succesvolle koop, laat staan een succesvolle langdurige relatie.
Waar we in eerdere blogs ook al weleens verwezen naar het vermogen om te luisteren, in plaats van te praten, geldt dat ook hier zeer zeker. Het vermogen om te luisteren en daarna je gesprek te vervolgen als een gelijkwaardige gesprekspartner die de verkregen informatie gebruikt, opslaat en ook echt HOORT wat je potentiele klant vertelt, is vele malen meer waard dan een goedlopende pitch en eindeloze stroom aan ‘zenden’ door te spreken.
-
Killmode on
Laten we duidelijk zijn; bij sales gaat het uiteindelijk onder aan de streep toch echt om het binnenhalen van de klus of order. Dus ja.. zonder akkoord van een klant of handtekening, kun je zeggen dat je verkoopkans niet succesvol is geweest.
Aan de andere kant is het bekijken van je salesdoelen puur vanuit dit perspectief, erg kortzichtig is. Denk aan de mate van vertrouwen, de basis die gelegd kan zijn en op latere termijn wel degelijk tot (misschien zelfs meer) succes kan leiden.
Wanneer je als verkoper dus altijd alleen maar denkt aan het korte succes en daarbij bereid bent ver te gaan, is dat niet altijd de juiste methode voor (toekomstig) succes. Je hoeft geen ‘hardzak’ te zijn om een succesvolle verkoper te zijn.
-
#durftevragen
Enigszins voortbordurend op punt 1 is het vermogen om vragen te stellen, maar vooral ook de juiste vragen te stellen.
Alleen al het vragen stellen blijkt voor veel mensen die in een salesgerichte baan zitten erg lastig. We stellen veel gesloten vragen, of stellen vragen vooral om tot ons directe doel te komen, waarmee we onszelf vaker in de voet schieten dan verder raken.
Een bepaalde oprechtheid met je vraag is dan ook een belangrijk uitgangspunt; stel een vraag omdat je het antwoord wilt weten, niet omdat je het als opstapje wilt gebruiken voor je volgende verkoopverhaal.
Het stellen van moeilijke vragen hoort daar bij, maar ook vragen waarvan je het antwoord misschien niet wilt horen omdat het niet perse past bij jouw ideale verkoopuitgangspunt.
Bouw je skills als verkoper
Als je een carrière in verkoop overweegt of al enige tijd werkt in sales, dan is een NIMA opleiding (A of B met verdieping) een fantastisch uitgangspunt. Versterk je positie binnen je organisatie of binnen je markt door certificering.
Bekijk alle NIMA Sales opleidingen hier
Deel dit bericht
Blijf op de hoogte en ontvang de laatste inzichten.
Geen spam, alleen waardevolle tips en inzichten rechtstreeks in je inbox!
Door aan te melden, ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.
Gerelateerde berichten
Het belang van netwerken als professional
Schrijf je in voor een van de opleidingen van Move the Crowd en ontvang 1000 euro STAP-subsidie!
De nieuwe kansen: Uitbreiding trainingsaanbod in the picture
© 2024 Move The Crowd. All rights reserved. Privacy Policy Terms of Service Cookies Settings